Ett kontrakt för CSR eller etiska principer är ett dokument som ger formell standard för skolans engagemang för att uppnå en hållbar utveckling (miljö- och samhällsfrågor samt ekonomiska frågor).
En CSR-strategi definierar skolans mål när det gäller en hållbar utveckling, tillsammans med åtgärder och handlingsplaner för att uppnå dem.
En CSR-strategi och/eller ett kontrakt för CSR och etiska principer involverar alla intresserade och ska spridas till så många som möjligt, samt vara lättillgängligt och begripligt.
(Miljö- och samhällsfrågor samt ekonomiska frågor)
En kontaktperson som alla känner till.
Att erbjuda utbildning när det gäller CSR-engagemang och –möjligheter, väcker medvetandet och främjar samordning av aktiviteter bland personalen.
En ansvarsfull inköpspolicy definierar samhälleliga, miljömässiga och etiska kriterier som ska tas hänsyn till vid köp av produkter eller tjänster.
Att göra en förteckning över skolans utsläpp av växthusgaser är en viktig diagnosfas i definitionen av en relevant miljöpolicy som bygger på resultat. På så vis får man riktlinjer över hur man ska prioritera när man sätter upp mål och handlingsplaner för att bekämpa den globala uppvärmningen. Det finns organisationer som specialiserat sig på att göra en inventering av växthusgaser. Fler och fler länder kräver att en förteckning över växthusgaser ska göras på företag för att säkerställa att de uppfyller nya lagar som stiftats. Stora miljömässiga och ekonomiska besparingar kan bli resultatet av denna förteckning och skolans bidrag till växthuseffekten reduceras.
En organisation ska implementera energieffektiva program för att minska energiförbrukningen för byggnader, transporter, produktionsprocesser, apparater och elektronisk utrustning, tjänster eller andra funktioner.
Effektiva förbättringar när det gäller energiförbrukning ska även komplettera arbetet med att ta fram en hållbar användning av förnybara resurser såsom solenergi, vattenkraft, tidvattens- och vågenergi, vindkraft och biomassa.
En organisation ska hushålla med och återanvända vattnet inom sin verksamhet och stimulera att man hushållar med vattnet inom de områden där man kan påverka. Vatten, inklusive tillgång till säkert och pålitligt dricksvatten och sanitetstjänster, är ett grundläggande mänskligt behov och en rättighet.
En organisations aktiviteter, produkter och tjänster kan leda till flytande eller fast avfall som, om det inte hanteras korrekt, kan förorsaka förorening i luft, vatten, på land och i jorden. En ansvarsfull avfallshantering innebär att man försöker minimera avfallet. Den följer avfallshanteringens hierarki, som är: reducering vid källan, återanvändning, återvinning och omarbetning, behandling och hantering av avfall.
Resors och transporters inverkan på miljön är en mycket viktig fråga som alla organisationer ska ta ställning till. Detta inkluderar affärsresor såväl som personalens resor till och från jobbet. Det inkluderar även studenternas resor mellan sin inkvartering och skolan.
Alla studenter behöver material så att de kan dokumentera sina insatser och vad de lärt sig. Men det är en utmaning att prioritera godkänt och återvunnet miljövänligt material och ha som syfte att minska användningen av detta material.
En CSR-strategi involverar alla som är intresserade, även personer med funktionshinder (studenter och personal).
Den inställning som skolans partners har när det gäller miljö- och samhällsfrågor är skolans indirekta ansvar. Genom att få sina partners medvetna om miljöfrågor, visar skolan en utvidgad förståelse för miljöfrågor som är relaterade till dess aktivitet såväl som en stark vilja att förbättra de aktuella förhållandena.
Medveten och korrekt användning av allmänna transportmedel är ett effektivt sätt att minska den miljöpåverkan som skolans aktiviteter orsakar.
När ni väljer inkvartering, tar ni då till exempel hänsyn till: avstånd för att minimera transporten, energieffektiv eller miljövänlig byggnad, engagemang i det lokala samhället, att man har något särskilt att erbjuda sin gäst, miljövänlig mat etc. och kan man hitta detta i ert kartotek av inkvarteringsleverantörer.
En organisation ska implementera energieffektiva program för att minska energiförbrukningen för byggnader, transporter, produktionsprocesser, apparater och elektronisk utrustning, tjänster eller andra syften.
Effektiva förbättringar när det gäller energiförbrukning ska även komplettera arbetet med att ta fram en hållbar användning av förnybara resurser såsom solenergi, vattenkraft, tidvattens- och vågenergi, vindkraft och biomassa.
En organisation ska hushålla med och återanvända vattnet inom sin verksamhet och stimulera att man hushållar med vattnet inom de områden där man kan påverka. Vatten, inklusive tillgång till säkert och pålitligt dricksvatten och sanitetstjänster, är ett grundläggande mänskligt behov och en rättighet.
En organisations aktiviteter, produkter och tjänster kan leda till flytande eller fast avfall som, om det inte hanteras korrekt, kan förorsaka förorening i luft, vatten, på land och i jorden. En ansvarsfull avfallshantering innebär att man försöker minimera avfallet. Den följer avfallshanteringens hierarki, som är: reducering av källan, återanvändning, återvinning och omarbetning, behandling och hantering av avfall.
Resors och transporters inverkan på miljön är en mycket viktig fråga som alla organisationer ska ta ställning till. Detta inkluderar affärsresor såväl som personalens resor till och från jobbet. Det inkluderar även studenternas resor mellan sin inkvartering och skolan.
Stora miljömässiga och ekonomiska besparingar kan bli resultatet av denna förteckning och att den växthuseffekt som skolans inkvarteringsalternativ står för reduceras.
En CSR-strategi involverar alla som är intresserade, även personer med funktionshinder (studenter och personal).
Att inkludera miljöfrågor i undervisningsprogrammet bidrar till att väcka studenternas medvetenhet när det gäller en hållbar utveckling.
Att inkludera CSR-frågor i undervisningsprogrammet bidrar till att väcka studenternas medvetenhet när det gäller en hållbar utveckling.
Att inkludera intressanta miljöfrågor i undervisningsprogrammet bidrar till att väcka studenternas medvetenhet när det gäller en hållbar utveckling.
Att inkludera intressanta CSR-frågor i undervisningsprogrammet bidrar till att väcka studenternas medvetenhet när det gäller en hållbar utveckling.
Genom att uppleva andra kulturer på plats, kommer studenternas medvetenhet att öka när det gäller miljömässiga, samhälleliga och ekonomiska frågor på global nivå.
Alternativ för miljövänlig inriktning bidrar till att väcka studenternas medvetenhet, förståelse och engagemang när det gäller en hållbar utveckling.
Praktikplatser i ett CSR-team bidrar till att väcka studenternas medvetenhet, förståelse och engagemang när det gäller en hållbar utveckling.
Genom att delta i lokala samhällsprojekt kommer både lärare och studenter att bidra till utvecklingen av ett ansvarsfullt beteende när det gäller lokala föreningar.
Att låta personal och studenter delta gemensamt i miljöprojekt ökar medvetenhet och engagemang när det gäller en hållbar utveckling och det främjar även relationen mellan lärare och studenter.
Att låta personal och studenter delta gemensamt i samhällsprojekt ökar medvetenhet och engagemang när det gäller en hållbar utveckling och det främjar även relationen mellan lärare och studenter.
Att sponsra evenemang med fokus på lokala miljöfrågor, visar att skolan bryr sig om miljöfrågor på lokal nivå och att man engagerar sig för en hållbar utveckling.
Evenemang med fokus på lokala miljöfrågor, visar att skolan bryr sig om samhällsfrågor på lokal nivå och att man engagerar sig för en hållbar utveckling.
Studenternas engagemang när det gäller internationell solidaritet visar deras medvetenhet angående globala miljömässiga, samhälleliga och ekonomiska frågor och deras vilja att ta sig an dem.
Skolans engagemang när det gäller internationell solidaritet via sponsring, visar skolans medvetenhet angående globala miljömässiga, samhälleliga och ekonomiska frågor och viljan att ta sig an dem.